A mostani járványügyi helyzet rengeteg dilemmát dob a lábunk elé, amikkel bőven van dolgunk. Úgy gondolom, hogy a nyilvánvaló mögött ott húzódik egy mélyebb szorongás, ami egyben lehetőség is. Ezen gondolkoztam kicsit.
Ingrid Sjöstrand: Néha csontvázról álmodok
Néha csontvázról álmodok,
csak elindul felém,
jön közelebb, egyre közelebb.
Nem bírom tovább, visítok
és felébredek.
- Csak álom volt -
mondja anya.
Mintha sokat segítene,
hogy a szörnyűség itt belül van
és nem ott kívül.
Az elmúlt napokban elég gyakran
jön szembe velem ez a gondolat. Sok „szoronganivalónk” van „ott kívül” is és meglehetősen
nehéz és nyomasztó azzal szembenézni, hogy azért az igazán nagy munkánk „itt
belül” van. Legalábbis jó lenne, ha az „itt belüllel” is foglalkoznánk, hiszen most, a négy fal közé ragadva, a
kis térben sokkal könnyebben botlunk az előszobában önmagunkba, mint a szokásos
napi sürgésben.
Szerintem ehhez kapcsolódik a legérdekesebb paradoxon ebben a helyzetben:
Gyakran hallom, hogy „be vagyok
zárva”, „korlátozottak a lehetőségeim”, „meg van kötve a kezem” vagy „nem tudok
találkozni a barátaimmal, családommal” – azaz sokan megéljük (és ez alól én sem
vagyok kivétel), hogy keretek közé lettünk szorítva. Mégis azt gondolom, hogy pont
az ellenkezője, - a hirtelen nyakunkba szakadt szabadság az, amivel nem tudunk
mit kezdeni. Hogy magunkra maradtunk a kőkemény bizonytalansággal. Eltűnt az
eddigi jól bevált rutin és struktúra, és senki nem kopogtat az ajtón, hogy
megalkossa nekünk a következőt. Kipukkadt a lufi, és vállalnunk kell a
felelősséget, mert nem látja senki, hogy mi lesz holnap, egy hét múlva vagy
akár hosszabb távon. A tranzakcióanalitikusok azt mondják, hogy „a struktúraéhség kielégítetlensége, a kínzó
ürességérzés csaknem olyan veszedelmes, mint az alultápláltság vagy a malária,
az ember pusztán unaloműzésből életveszélyes bonyodalmakba sodorhatja magát”
(Járó, 2011).
Ezt élem meg én is. Pörgetem a
Facebook-ot, statisztikákat nézek, szorongok, hogy mi lesz - én elsősorban
gazdaságilag, de ki-ki helyettesítse be a saját aktuális kedvenc szorongását. Valahogy
nehezen akaródzik bármi konkrét lépést tenni, például megírni ezt a cikket vagy
magammal foglalkozni, mert az talán szembesítene a rideg valósággal, hogy ez a
folyamat épp annyira játszódik belül, mint kívül.
A mostani szorongás nagyrészt egzisztenciális
és ez négy alapvető konfliktust hordoz magában, amik mindig ott vannak
mindenkivel, de most páros lábbal rúgják be az ajtót. „Végső aggodalmaknak” is hívja őket a szakirodalom
(Yalom, 2019). A halál, a szabadság, az elszigeteltség és a
jelentésnélküliség. Mindegyikkel találkozhatunk most közelebbről is, ebben az
új élethelyzetben. Kettő – a halál és az
elszigeteltség – itt-ott megjelennek különböző cikkekben. Éppen ezért most inkább
a másik kettővel foglalkozom.
A jelentésnélküliség (vagy hívhatjuk az élet értelmének
is, hogy ne dőljünk mindjárt a kardunkba), azzal foglalkozik, hogy kik vagyunk
és miért vagyunk. Most több időnk van foglalkozni ezekkel a kérdésekkel. Ha
eltűnik a jól ismert struktúra és nem vigyázunk, könnyen azon kaphatjuk
magunkat, hogy önmagunkon gondolkozunk. Ezt vagy megpróbáljuk felfüggeszteni
azzal, hogy kétségbeesetten keresünk valami kapaszkodót, vagy beleengedjük
magunkat és szánunk egy kis időt arra, hogy számot vessünk azzal, hogy éppen
hol vagyunk, és merre tartunk. Aki
felkészült, az csomagoljon, mert a fizikai tér kicsi, mégis nagy utazásra
készülhet. Aki pedig nem áll készen, az a legkülönbözőbb taktikákat
választhatja a menüről, hogy hogyan ne találkozzon önmagával, de ezekről egy
következő cikkben fogok majd írni.
A mostani egy olyan helyzet, ahol
minden lehetőségünk adott arra, hogy ténylegesen meghatározzuk, hogy miért
érdemes élnünk, és mik az értékeink, amik mentén működünk. Aki megtalálja, hogy
miért érdemes élnie, annak az ilyen vagy ennél sokkal súlyosabb helyzetekben is
ott a mankó és ott az értelem (ld. Frankl, 1988). Ezek olyan kérdések, amiket
még akkor is jó tudatosítani olykor, ha úgy gondoljuk, hogy jól megdolgozott és
fejlett önismeretünk van. Ha tudjuk, hogy miből dolgozunk (értékek) és tudjuk,
hogy merre tartunk (értelem), akkor mindenünk adott, hogy felelősséget tudjunk
vállalni egy teljesebb, autonóm és végeredményben talán boldogabb életért.
A másik konfliktus ebből
következik: a szabadság, amit elkezdtem már korábban kibontani. Annak a felismerése,
hogy
Tudatában
lenni a felelősségnek nem más, mint tudatosan megalkotni saját magunkat, saját
sorsunkat, életkörülményeinket, érzéseinket, és ha arról van szó, saját
szenvedésünket (Yalom, 2019).
Sokan gazdaságilag nagyon nehéz
helyzetbe kerülnek most. Akik szembe tudnak nézni a szabadsággal, azok
valószínűleg megugorják a lécet és előttük van a lehetőség, hogy erősebben
álljanak talpra, mint azelőtt. Ez alatt azt értem, hogy bele lehet dőlni arccal
a nyomorúságba, hogy mennyire elbánt velünk a sors, a karantén vagy bármi, de
úgy is dönthetünk, hogy most, hogy összedőltek a jól ismert struktúrák,
felelősséget vállalunk és elkezdjük aktívan alakítani a sajátunkat. Ehhez belső
kontrollra van szükség, vagyis, hogy az egyén elfogadja személyes felelősségét
viselkedéséért, életéért.
Szemben a külső kontrollal, ahol
úgy érezheti, hogy ami vele történik, nem függ tőle és így az események az ő
hatásán kívül esnek. Csak főszereplője, de nem rendezője saját életének. Kutatások
azt mutatják, hogy a külső kontrollosok hajlamosabbak mindenféle pszichés
megbetegedésre, például depresszióra (Smith, Mackie, 2004). Ha ez beépül és
általánossá válik, az kiváló út a tanult tehetetlenséghez. Ez azt jelenti, hogy
annyi negatív élmény ér minket, amit úgy ítélünk meg, hogy nincs a befolyásunk
alatt, hogy már azt sem kerüljük el, amit el tudnánk kerülni. Ezt nagyon
leegyszerűsítve az oldhatja meg, ha sikerül felismernünk, hogy
Ez tehát az egyik tanulság: a
külső kontroll gyakran egyszerűbb és energiatakarékosabb, de igazi problémákat,
mint a mostani, nehéz így megoldani. Ez nem azt jelenti, hogy a világtól
teljesen függetlenedni kell és senki se alkalmazkodjon, mert az ismét egy másik
véglet, amit hívhatnánk akár antiszociálisnak is. Fritz Perls ezt az egyensúlyt
úgy fogalmazta meg, hogy „jól integrált,
összeszedett embernek azt nevezzük, aki képes gondoskodó kapcsolatban állni
környezetével úgy, hogy az nem szippantja fel őt, de ő sem vonul vissza belőle
teljesen. Megáll a maga lábán, mert megérti a kapcsolatot önmaga és a
társadalom között, ahogyan a jelek szerint a testrészek is ösztönösen értik
kapcsolatukat a testtel, mint egésszel. A jól integrált ember felismeri a
kapcsolati határt saját maga és a társadalom között, megadja a császárnak, ami
a császáré, és megtartja saját magának, ami neki jár.” (2004).
Felmerülhet a kérdés, hogy mi
lehet akkor a megoldás - ami egyből rámutat, hogy mennyire szeretjük a
korlátainkat és mekkora szükségünk van arra, hogy valaki megmondja, hogy mit
tegyünk, struktúrát adjon a bizonytalanságunknak. Az én szubjektív véleményem
az, hogy legyünk egy kicsit magunkkal, és ami jön, azt engedjük, hadd jöjjön. Figyeljünk
az összes érzékszervünkkel önmagunkra. Bármivel találkozunk az úton, azt
egyszerűen fogadjuk el úgy, ahogy van, ítélkezésmentesen. Ezeket majd utólag jól
kielemezheti mindenki magának, ha még van rá igénye, de először tapasztaljuk
meg a belső világunkat, mert ritkán van ilyen jó lehetőség arra, hogy
megismerkedjünk vele. Egy kis gyakorlás után jó eséllyel megláthatjuk, hogy a
szörnyűség, ami itt belül van, nem is annyira szörnyű. Vagy, hogy a szörnyűség
mellett rengeteg csodát és szépséget is rejt. Ha ez megvan, egyből könnyebben
járható az a belső út, amin rátalálhatunk életünk értelmére és a szabadságra.
És mi több pozitívumot lehetne találni egy világjárvány közepén ennél?
2020.03.28.
Frankl, V. E. (1988). ... Mégis mondj Igent az Életre: egy pszichológus megéli
a koncentrációs tábort. Budapest: Pszichoteam.
Járó, K.
(Ed.). (2011). A játszmák világa:
felfedezések a tranzakcióanalízis tájain. Budapest: Háttér Kiadó.
Perls, F. (2004). A Gestalt-terápia alapvetése; Terápia testközelből. Budapest: Ursus
Libris.
Smith, E. R., & Mackie, D. M. (2004). Szociálpszichológia. Budapest: Osiris.
Yalom, I. D.
(2019). Egzisztenciális pszichoterápia.
Budapest: Park Könyvkiadó.